Labbayk.ir

کربلا کارخانه خودسازی انسان است/حسرت می خورم چرا زودتر کربلا نرفتم

۱۳۴۸
۱۳۹۹/۰۷/۰۵

مصاحبه امروز لبیک با خانم دکتر فیضی از اساتید دانشگاه است.او در صحبت هایش از محبت نسبت به امام حسین(ع) گفت.از اینکه دوست دارد بارها برای این سفر هزینه کند و فکر می کند که چقدر دیر به کربلا رفته...در کلاس های دانشگاه از کربلا برای دانشجویانش صحبت می کند تا شاید شوق زیارت را در دل دانشجویی بیندازد که می گوید حالا برای رفتن به زیارت زود است، وقت داریم و عجله ای نیست! از تاثیر زیارت عتبات در هم کاروانی هایش گفت و از هدیه ای که از حرم حضرت عباس(ع) به دستش رسید و حالا ارادتش به حضرت چندین برابر شده است.در ادامه شما را به خواندن این مصاحبه دلنشین دعوت می کنیم...

خودتان را معرفی کنید و بفرمائید چند سال است در دانشگاه تدریس می کنید؟

سمیه فیضی هستم؛ دکترای مدیریت آموزشی دارم و از سال 89 مشغول تدریس در دانشگاه ها هستم، فعالیت فرهنگی و کار مشاوره تحصیلی هم انجام می دهم.

سفری که با کاروان های عتبات دانشگاهیان مشرف شدید، سفر اولتان بود؟

سال 95 روز آخر ثبت نام، فراخوان آن را در زیر نویس یک سریال دیدم و خواهرم مرا ثبت نام کرد. یک روز از بیرون می آمدم، پیامکی آمد که« زائر گرامی شما در عتبات دانشگاهیان پذیرفته شدید..» وقتی آن را خواندم بلند گفتم «نه امکان ندارد!» به مادرم زنگ زدم و گفتم اسمم کربلا درآمده مگر می شود؟سربازی کنارم ایستاده بود، شنید و آه حسرتی از دلش کشید! هم برای انتخاب شدنم خوشحال شدم و هم برای حسرت او ناراحت شدم.

سفر اولم سال نود وپنج ؛ اولین باری بود که در عتبات دانشگاهیان ثبت نام و در قرعه کشی پذیرفته شدم. بعد از آن، دو سفر دیگر و یک زیارت اربعین مشرف شدم. اربعین هم سفر خاصی است! روزی نیست که یادم نیفتد.

فکر می کنید چه طور به این سفر دعوت شدید؟ چرا تصمیم گرفتید هزینه کنید و به عتبات بروید؟

دو سه سالی بود که اسم امام حسین(ع) را می شنیدم قلبم می تپید! دست خودم نبود، احساس دلتنگی عجیبی داشتم. محرم که می شد شوقم بیشتر می شد.حالا حاضرم صد هزار بار برای این سفر هزینه کنم، هر هفته یا هر ماه بروم ولی اصلا به سفر خارجی فکر نمی کنم نمی گویم آن سفرها بد است .خیلی ها به من گفتند چهار بار است کربلا رفتی بس است اما حالا آن قدر اشتیاق به این سفر دارم، احساس می کنم هر چقدر هم بروم باز کم است!

سفرخیلی بی نظیری است سال 95 می دانستم که امام حسین(ع) زمینه این سفر را برایم چیده بود! دلتنگی و عطش زیادی برای این سفر داشتم. به نظرم سفری است که اصلا تکراری نمی شود. برای خود من هر بار جذابیت های خاص خودش را دارد. وقتی از سفر اول بر می گشتم حسرت خوردم که چرا زودتر نرفتم! هر بار یک تازگی خاصی برایم داشته است.

از حس و حال حرم های مطهر برایمان بگوئید

نجف آرامش خاص خودش را داشت! بین الحرمین و حرم های اهل بیت(ع) واقعا بهشت روی زمین هستند! جوری است که وقتی وارد حرم ها می شوی مصیبتی که به اهل بیت(ع)رفته و سنگینی اش را حس می کنی اما خیالت از همه جا راحت می شود انگار به این اطمینان می رسی که همه گره ها و مشکلات باز می شود، انگار احساس امنیت می کنی!

زائر وقتی به حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) پناهنده می شود مطمئن است که یک امدادهای غیبی از سوی حضرت حق می رسد .حرم حضرت عباس(ع) انرژی سنگین و خاصی داشت. برایم اتفاق افتاده بود که تا نزدیک حرم می رفتم و فکر می کردم الان وقتش نیست و دوباره بر می گشتم و بعد با آرامش خاصی حرم می رفتم شاید آدابی که باید را رعایت نکرده بودم .

چه درس هایی می شود از سفر به کربلا گرفت؟

ما جوان هستیم و خطا و گناه از ما سر می زند اما با دعوت به این زیارت خداوند گویی به انسان می گوید که بعد از این سفر وظیفه ات سنگین تر شده! خیلی خوشحالم که با عنایت خدا؛ توجه امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) و حضرت علی(ع) به این سفر دعوت شدم.

راضی بودن به رضای خدا را در کربلا می شود فهمید! نظاره گر بودن حضرت زینب(س) به واقعه عاشورا و بیان ایشان که من به جز زیبایی چیزی ندیدم؛درس صبر به زائر می دهد تا بعد از سفر در برابر مشکلات و ناملایمات زندگی شکیبا باشد! وقتی سفر خود را مرور می کنی؛ به خود نهیب میزنی که حواست باشد کجا رفته بودی و این جا چندین قرن قبل چه اتفاقاتی افتاده است! خدا را شکر می کنم که در جوانی به این سفر رفتم و ای کاش زودتر می رفتم!

دانشجویان را دعوت به زیارت عتبات می کنید؟

با دانشجویانم در خصوص زیارت عتبات و سفر اربعین صحبت می کنم. قبل از سفر به عتبات در کلاس هایم می گفتم برای زیارت می روم و دقیقا می دیدم تعدای منقلب می شوند و می پرسیدم چه کسانی تا به حالا به کربلا نرفته اند؟ بعد که بر می گشتم مشتاق بودند که برایشان از سفر تعریف کنم و خیلی از آنها بعدا پیش من می آمدند و می گفتند ما داریم کربلا می رویم! چندین نفر بعد از صحبت های من اسم نوشتند و به کربلا رفتند، می گفتند ما به کربلا فکر هم نمی کردیم.

خیلی ناراحتم از جوان هایی که می گویند بگذار جوانی کنیم حالا می رویم چه عجله ای است؟! به نظر من در دل این سفر آموخته های فرهنگی وجود دارد و خوب است جوان ها را به این سفر بفرستیم!قطعا جرقه هایی از نور به حرمت امام حسین(ع) در دل آنها زده می شود و دل هایشان زنده می گردد.

شما به عنوان استاد دانشگاه پس از سفر عتبات چه تاثیری در فضای فرهنگی دانشگاه می توانید داشته باشید؟

به نظر من،دانشگاه نباید از محیط فرهنگی-مذهبی فاصله بگیرد و فعالیت ها صرفا محدود به واحد فرهنگی یا گروه معارف دانشگاه ها نباشد. من که تدریس می کنم به اندازه توان خودم باید اثرگذار باشم،حالا که خدا این اشتیاق را به من داده و حس خوب سفر هنوز در من بیدار است! گاهی احساس می کنم وظیفه ای است که به عهده من گذاشته شده و تنها نباید به یک تدریس خلاصه شود چون محیط فرهنگی است.

شاید در قالب کلام حرفی بگویم که زندگی یک نفر متحول شود یا دلش بلرزد! امیدوارم همه انسان ها چه مسلمان یا غیر مسلمان، تلنگری از طرف خدا و در قالب زیارت امام حسین(ع) و دیگر شهرهای مذهبی به آنها زده شود و این سفر را تجربه کنند و به واسطه آن متحول شوند.مطمئنم هر کسی یک داشته ای از این سفر دارد من از خدا همیشه خواسته ام که زیارت با معرفت نصیبم کند.همیشه فکر می کنم آیا ما توانسته ایم خوبی های امام حسین(ع) را جبران کنیم؟

آیا سفر عتبات می تواند زیربنای فکری یک نفر را متحول کند؟

سفر عتبات صد در صد می تواند زیربنای فکری یک نفر را عوض کند. من در سفرهایم با دانشجویانی همسفر بودم و بعد از بازگشت می دیدم که شکل رفتاری و فکری آنها عوض شده است! برکات این سفر زیاد است و هر زائر به نوعی برکات آن را دارد، برای یکی بیشتر! بعضی بعد از سفر در زندگی شان بروز می کند مسیری است که گام به گام پیش می رود .این تحول و تغییر زیربنای فکری، مثل یک شوک است اول برای بعضی سنگین است! مثل دانشجوی هم کاروانی ام که در انتخاب همسر پس از سفر عتبات، معیارهایش عوض شد و حالا می گوید همسرم را از امام حسین(ع) دارم و از زندگی ام راضی ام.

تاثیر گذارترین برنامه سفر از نظر شما کدام برنامه بود؟

از تهران شروع کنیم. تبلیغات دانشگاه خوب بود! بعضی دانشگاه ها پرشور تبیلغ می کنند وقتی وارد می شوی و بنرها را می بینی دلت پر می کشد برای کربلا!

برای کلاس قبل از سفر که به ستاد آمدیم کلیپی دیدم و آنجا بود که رویاهایم در مورد کربلا به واقعیت پیوست و شوقم به سفر بیشتر شد! سه سال با لطف خدا عتبات رفتم و برنامه سلام اول چیز دیگری بود، دل زائر با آن می لرزد! برنامه «احلی من العسل» هم به نظرم خیلی خوب بود.

مدیران کاروان و برنامه های قبل از سفر هم تاثیر گذار هستند. کلامی که از سوی عوامل کاروان قبل از سفر گفته می شود پیش زمینه ذهنی به زائر می دهد . این سفر کارخانه خود سازی انسان است اینجا می تواند تلنگر محکمی برای رفتن به زیارت و مکملش باشد.

از حس و حال خودتان نسبت به امام حسین(ع) بگوئید

هر روز به عشق امام حسین(ع) بیدار می شوم، زیارت عاشورا می خوانم و سلام می دهم. امام حسین(ع) همه عشق و زندگی من است. بعد از سفر عاشق ترش شدم. امام حسین(ع) یک حس خوب است. حرم امام حسین(ع) بهشت روی زمین است.او قوت قلب است. حس می کنم با اسم امام حسین(ع) حتی عرش هم می لرزد. دلتنگش هستم! امکان ندارد روزی به یاد امام حسین(ع) و سفرم و حضرت عباس(ع) نباشم. یاد امام حسین(ع) به من آرامش می دهد انگار سبک می شوم. تمام هستی و عالم یعنی امام حسین(ع)! حتی اگر خدا را میخواهی بشناسی به واسطه امام حسین(ع) باید بشناسی!

یک خاطره از سفر بگوئید.

قبل از سفر به خانواده می گفتم دوست دارم هدیه ای از حرم حضرت عباس(ع) داشته باشم. روز آخر سفر با تعدادی از هم کاروانی ها به زیارت می رفتیم در صحبت هایم این قضیه را مطرح کردم. بعد از شام در هتل یکی از خانم های هم کاروانی به من گفت:« هدیه ای برای شما دارم» و بعد قطعه ای سنگ از حرم حضرت عباس(ع) به من داد و گفت:« پسرم پزشک است چندین سال است عتبات می آید. در این سفر قرار بود یک قطعه سنگ از حرم مطهر به دست ما برسد که برای پسرم ببریم.بسته به دست ما رسید اما وقتی آن را باز کردیم دو عدد سنگ حرم مطهر حضرت عباس(ع) در بسته دیدیم! همسرم گفت باید ببینیم سنگ دوم روزی چه کسی بوده است؟!»آن خانم سنگ را به من داد و گفت روزی شماست! هنوز که هنوز است آن خاطره را از یاد نمی برم!به حضرت عباس(ع) ارادت خاص داشتم و از آن اتفاق به بعد ارادتم به حضرت بیشتر شد!

اطلاعیه ها
امروز

پشتیبان ستاد تمدید زمان تحویل مدارک مربوط به صدور مجوز خروج از کشور
قابل توجه دانشجویان محترمی که از معافیت تحصیلی استفاده می کنند: دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می کنند می توانند مدارک مربوط به صدور مجوز خروج از کشور خو د را (فرم تعهدنامه با امضاء و اثرانگشت ضامن و متعهد، کپی صفحه اول شناسنامه و کارت ملی متعهد و ضامن ) تا 5 دی ماه به ستاد عتبات دانشگاهیان واقع در میدان انقلاب ابتدای کارگر شمالی ، بن بست امین پلاک 4 طبقه دوم آقای مرادی تحویل نمایند .

خیلی ممنون از اطلاع رسانی شما

فرم تعهد نامه رو باید از کجا تهیه کنیم؟

پشتیبان ستاد از دفتر مرکزی واقع در خیابان انقلاب

28 دی ماه

پشتیبان ستاد تمدید زمان تحویل مدارک مربوط به صدور مجوز خروج از کشور
قابل توجه دانشجویان محترمی که از معافیت تحصیلی استفاده می کنند: دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می کنند می توانند مدارک مربوط به صدور مجوز خروج از کشور خو د را (فرم تعهدنامه با امضاء و اثرانگشت ضامن و متعهد، کپی صفحه اول شناسنامه و کارت ملی متعهد و ضامن ) تا 5 دی ماه به ستاد عتبات دانشگاهیان واقع در میدان انقلاب ابتدای کارگر شمالی ، بن بست امین پلاک 4 طبقه دوم آقای مرادی تحویل نمایند .

خیلی ممنون از اطلاع رسانی شما

فرم تعهد نامه رو باید از کجا تهیه کنیم؟

مدیر کاروان از دفتر مرکزی واقع در خیابان انقلاب